Výběr místa:

Standardní daň ze souboru auditu (SAF-T)

Dojíždění v Evropě

Zpočátku se přistává v Portugalsku a šíří se po celé Evropě, přičemž Polsko jako poslední příklad nařizuje měsíční online podávání DPH podle protokolu SAF-T.

SAF-T byl vytvořen na základě běžně uchovávaných obchodních dat a přizpůsobil je prohlášení o osvědčených postupech při získávání daňových údajů pro použití při auditu pomocí počítače. Jeho klíčovým účelem je umožnit správcům daně získat přístup k fakturačním a logistickým údajům, včasně diagnostikovat daňová chování, která nejsou v souladu s právními předpisy (outliers), a v důsledku toho urychlit kontrolní proces. Aplikace na vnitrostátní úrovni je odpovědností jednotlivých členských států EU, což místním daňovým úřadům ponechává určitý krok k doplnění konkrétních prvků. Po provedení SAF-T vydala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) velmi podrobnou pokyny, která popisuje, jaké údaje musí být ve struktuře souborů.

Co přesně je SAF-T?

SAF-T je elektronický soubor, který je navržen tak, aby usnadňoval účinnou a stabilní výměnu daňových informací mezi podniky a mezinárodními daňovými úřady, a nyní je v mnoha evropských zemích povinností podat žádost.

Zadané informace v SAF-T lze získat z podnikového účetního softwaru a elektronicky podat u příslušného místního daňového úřadu. Každá země EU má různé požadavky na údaje, ale bude zahrnovat podrobnosti o transakcích z vaší hlavní knihy, nákupní knihy, prodejní knihy, registru fixních aktiv, evidence akcií a bankovních účtů.

Proč byl zaveden SAF-T?

SAF-T byl vyvinut jako součást širšího probíhajícího programu OECD, který se zabývá obrovským nárůstem elektronického obchodování v posledních letech.

Ačkoli OECD stanovila standardy, které mají být převzaty v rámci SAF-T, bylo každému daňovému úřadu dáno sebeurčení ohledně přesného formátu, úrovně podrobnosti a lhůty. To umožňuje každému místnímu daňovému úřadu mít informace v reálném čase, které odpovídají jejich současným požadavkům na podávání zpráv a časovým rámcům, a napomáhat bližší kontrole výběru nepřímých a přímých daní.

Jak může amavat® pomoci s „generací“ a „ověřením“ SAF-T?

Cílem amavat® je pomáhat na místě, kde se naše zkušenosti v každé zemi EU skutečně projeví. Poskytneme komplexní podporu na místní úrovni s ohledem na generování a ověřování SAF-T v každé zemi, ve které je váš online obchod přítomen. To zajistí soudržnost a úplnost všech zemí SAF-T nebo zemí ekvivalentních s SAF-T.

Rozsah služby amavat® SAF-T:

  • Bereme data, která nám nahrajete, a vygenerujeme soubor SAF-T,
  • Tento soubor poté předáme příslušnému finančnímu úřadu.

„Výhody“ SAF-T pro vaše podnikání

Ano, znamená to pro podniky další požadavky na podávání zpráv, ale přináší to několik výhod:

  • Informace shromážděné místními úřady prostřednictvím SAF-T by měly znamenat méně daňových dotazů, protože tyto informace budou pravděpodobně již vyžádány a budou již přístupné;
  • SAF-T podporuje lepší archivační opatření pro podniky; a
  • Jakmile bude SAF-T zcela realizován v celé Evropě, pravděpodobně sníží náklady podniku na splnění požadavků na soulad s předpisy ve více jurisdikcích (s jedním standardním souborem pro podávání zpráv namísto několika lokálních podání, každý ve svém vlastním formátu).

„Problémy“ implementace SAF-T

Systémy, ve kterých jsou vedeny účetní a daňové záznamy, jsou obvykle mnohostranné a různorodé. Následně data přicházejí v různých formátech, které v ideálním případě vyžadují mapovací mechanismus vstupů a výstupů, pak převod do standardního formátu, aby se konečně extrahovaly a sladily informace o účetnictví.

Podniky mohou shromažďovat data, která musí být poté převedena do souboru SAF-T z různých smíšených zdrojů, jako jsou relační databáze, systémy plánování podnikových zdrojů (ERP), ploché soubory, tabulky, ale musí být vygenerovány do jediné sestavy a do standardní formát nemusí být jednoduchý úkol, zejména při řešení specifických norem pro jednotlivé země EU.

Pro každého daňového poplatníka to teoreticky přidává další požadavky na výkaznictví a možné. Kromě toho, pokud se vytahování a vyrovnávání údajů provádí ručně, zvyšuje se pravděpodobnost chyb a případně se vystavuje daňový poplatník. Přesto však může pomoci zlepšit fakturaci a řízení logistiky.

S odborníky v každé zemi EU se amavat® odlišuje. Naše cenné znalosti a zapojení vám pomohou orientovat se ve světě SAF-T a vytvořit tak jednodušší zážitek.